Cabriodaken

 

Is uw cabriodak aan vervanging toe door welke reden dan ook, zoals ouderdom, slijtage of vandalisme? 

 

Wij kunnen uw dak vernieuwen aan de beste prijs/kwaliteit verhouding.  Zoals bij al onze verkochte produkten leggen wij ook hier de nadruk op kwaliteit eerder dan op de laagste prijs.  Zo vindt u bij ons geen 100 % polyester stoffen kappen.   Nieuw zien ze er hetzelfde uit als acryl kappen maar deze verouderen zeer snel.  Om nog maar te zwijgen van de kleurvastheid en de soepelheid. 

 

Qua plaatsing hebben wij een jarenlange ervaring met zowel nieuwe wagens, classic cars en oldtimers. Voor een vrijblijvende prijsaanvraag klik hier

 

 

 

Door de jaren heen gebruikte men voor soft tops diverse materialen gaande van echt leder over ongecoate canvas , gecoate canvas , PVC tot 3-lagige stof. Enkel deze laatste 2 worden nu  nog  gebruikt en een beschrijving van beide vindt u hier onder.   

 

 

PVC

 

Dit is een 2-lagige stof bestaande uit een bovenlaag in Polyvinylchloride op een onderdoek van 100% katoen of Katoen/polyestercombinatie. Dit materiaal werd vroeger gebruikt door autoconstructeurs als OEM kap omdat het relatief goedkoop en toch duurzaam was. Tegenwoordig is de kwaliteit van de PVC doek een stuk minder omdat onder druk van de steeds strenger wordende milieunormen bepaalde bestanddelen niet meer mogen gebruikt worden.   Juist deze bestanddelen zijn nodig om oa. de lichtechtheid en de lange levensduur te garanderen alsook om uitdroging en verharding te voorkomen. Men kan stellen dat in de praktijk de levensduur van een PVC kap gezakt is van ongeveer 9 jaar naar 5 jaar. 

 

Stof

 

Deze 3-lagige stof bestaat uit een buitenlaag in textiel, een tussenlaag (waterdicht membraan) en een binnenlaag in textiel.

Buitenlaag : Dit is een geweven stof bestaande uit 100% gebadverfde acrylvezels geweven in diverse patronen ( Twill weave of Square weave).  Dit is de duurste variant en wordt normaal Stayfast ® genoemd.  Bestaat deze stof uit 50% polyester en 50% acryl dan spreekt men van Sonnenland ®Classic. 

 

                   Tussenlaag : Deze bestaat uit een membraan uit ofwel rubber of elastomeer of een combinatie van beiden en zorgt voor de waterdichtheid. 

 

                   binnenlaag :  Deze kan zowel in katoen als in katoen/polyester combinatie geweven zijn volgens verschillende patronen.  De kleur kan ook contrasterend zijn tov de buitenkleur.

Wat bepaalt nu de kwaliteit van de kap?  De gebruikte materialen van de buitenlaag zijn zeer belangrijk, deze krijgt namelijk alle klimatologische omstandigheden te verduren zoals UV licht, koude en vocht. 

 

                    

 

 

Onderhoud

 

 

 

 

  • Zowel vinyl als stof kunnen gereinigd worden met “Convertible en Cabriolet cleaner” van meguiar’s (zie onderhoudsprodukten)  Dit verwijdert vuil en hardnekkige vlekken zoals kalk, vogelpoep, schimmel en olie. 

 

  • Na het reinigen laten drogen en beschermen met “Convertible en cabriolet weatherproofer” van Meguiar’s.  Dit beschermt uw cabriokap langdurig tegen UV stralen, zure regen, vogelpoep en andere vlekken.   Dit maakt uw kap niet waterdicht, maar beschermt de buitenlaag. 

 

  • Wanneer uw kap water doorlaat is de enige oplossing vervangen.  Met tentensprays en dergelijke stelt u de vervanging hooguit een tijd uit.



 

  • Gebruik in geen geval : te heet water, oplosmiddelen, ontvetters, schuurmiddelen, hogedrukreinigers of harde borstels. 

 

 

  • Was uw Cabriolet steeds met de hand en vermijd de carwash. Ga nooit met een cabrioletkap met een plastic achterruit door de carwash.  Plastic achterruiten dienen regelmatig gereinigd te worden.  Gekraste en vergeelde ruiten kunnen terug doorzichtig worden gemaakt met “PlastX”.  Het verwijdert krassen, oxidatie en hardnekkig vuil.  Door de voedende bestanddelen blijft de ruit soepel en doorzichtig.

 


 

 

  • Laat de kap nooit lange tijd in geopende toestand staan.  De gesloten positie vermijdt kreuken en bewaart best het model. 

 

  • Open de kap nooit wanneer deze nat is, maar laat deze eerst drogen.  Een natte kap in de kapopbergplaats kan beschimmelen en verkleuren.

 

Wist je dat :

 

  • 78 % van de cabriokappen wordt vervangen als gevolg van slecht of geen onderhoud. Slechts 22% ten gevolge van vandalisme of inbraak.
  • Na het plaatsen van een nieuw vinyl dak u het dak best minstens 24 uur in gesloten toestand laat staan. Zo kan het de optimale vorm aannemen.
  • Om dezelfde reden een stoffen kap best 1 week in gesloten stand blijft staan.  
  • U best schimmel verwijdert door op een regenachtige dag uw kap in te soppen met "Convertible & Cabriolet Cleaner" en enkele uren te laten “weken” alvorens af te spoelen.
  • U best niet wacht tot er zichtbare schade is om met de “cleaner” en “waterproofer” aan de slag te gaan.  Onderhoud van bij het begin garandeert een mooie kap na jaren.
  • U, in geval van vervanging, best niet op zoek gaat naar de absoluut goedkoopste leverancier, want het spreekwoord “goedkoop is duurkoop” zou wel eens waarheid kunnen worden.
  • Weatherproofer uw kap niet waterdicht maakt, maar enkel de buitenlaag beschermt tegen weersinvloeden en UV licht.
  • Een 100% polyester buitenlaag na 1 jaar reeds 80% van zijn sterkte verliest tov een 100% acryl buitenlaag.

 

Met dank aan de Haartz Company voor de documentatie en foto's